הקורס מתאים לילדים בכיתות ב'-ד' שטרם רכשו קריאה, כלומר שקריאתם איטית או לא מדויקת או גם וגם. פעמים רבות נפתחת גם קבוצה לבוגרים בכיתות ה'-ו' שטרם רכשו את הקריאה- שם הדגש הוא יותר על לימוד תבניות המילים (=מורפולוגיה).לקות מאובחנת בתחום הקריאה נקראת לקות ספציפית בקריאה. עם זאת, גם מרבים מהילדים שלא מאובחנים כבעלי לקות ספציפית בקריאה, מציגים קשיים ניכרים בתחום הקריאה ולכן זקוקים לטיפול של הוראה מתקנת היודע לגשר על הפער הזה בזמן קצר. בקורסי הקריאה שמים דגש על מיומנויות הבסיס של השפה הנחשבות לדלק שהמוח צריך כדי לדעת לייצר את אותה קריאה. קריאה היא יותר מאשר רק יכולת טכנית, היא קשורה במנגנוני שפה מוחיים אותם ניתן לבחון וגם לאמן, לפני שהילד מגיע לכיתה א' וחווה קשיים בקריאה. חלק מהמיומנויות השפתיות שעובדים עליהן הן: מודעות פונולוגית (פירוק הצלילים בשפה לחתיכות קטנות), שליפה (לפי צלילים ולפי קטגוריות), אוצר מילים, שיום (יכולת לספק שם לחפצים), זיכרון, סריקה חזותית ועוד.
ילדים שאינם קוראים לרוב גם יכתבו בצורה לא ממש תקינה כך שייתכן שלא יהיו להם חלק ממוסכמות הכתיבה כמו כתיבה עם רווחים, שוליים רחבים, פרופורציות נכונות של האותיות ואף שגיאות כתיב- בעיקר על רקע אותיות דומות כמו א-ע-ה או כמו ת-ט או ב-ו ח-כ וכן הלאה. בקורס להאצת הקריאה אנחנו שמים דגש גם על לימוד חוקיות כתיב נכונה, בדרך זו מאיצים את מהירות הקריאה ומפחיתים גם את שגיאות הכתיב.
בקורס של האצת הקריאה אנחנו שמים דגש שונה על הרכיבים בגילאים השונים כך שהקריאה תוכל להירכש בתוך זמן של 3-4 חודשים.
כחלק מתהליך הליווי של המשפחה אנחנו גם מספקים ללומדים אימוני בית ומדריכים את ההורים על הנעשה בטיפול תוך מתן המלצות המשך.
חשוב לציין שאנחנו תמיד נבחר ללוות משפחות המאמינות בשיתוף פעולה מלא, כאלו הרוצות ליישם את הכלים וההמלצות שהחממה נותנת וכאלו שרוצים להפיק את המקסימום מהתהליך.
האם ניתן לנבא קשיי קריאה?
רבים מהילדים אשר בגילאי הגן היו אצל מרפאות בעיסוק, קלינאיות תקשורת או טיפולים רגשיים, יפתחו בסופו של דבר את מה שיראה ביסודי כלקות למידה.
כאשר ילד הולך לקלינאית תקשורת בגיל צעיר על רקע קשיי שליפה, הגייה משובשת או אוצר מילים חסר – הרכיבים האלו קשורים במיומנויות המוחיות השפתיות של הילד ולכן במידה ומתגלה שאלו מוחלשות – ניתן לחזק על ידי טיפול בגילאים מוקדמים. אין הדבר אומר שהכרח ניתן יהיה למנוע טיפולי הוראה מתקנת בהמשך, אף זה בהחלט אומר שטיפול מוקדם עוד בגילאי הגן יכול להוביל לשיפור התהליך הטיפולי של ההוראה המתקנת מאחר והילד ביסס את היסודות שלו. לדוגמא: במידה ויש קושי בשליפה והילד טופל אצל קלינאית תקשורת בנושא, כאשר יגיע לטיפולי הוראה מתקנת תיבחן שליפתו וייתכן שתהליך של הוראה מתקנת לא יחייב עבודה גם על התחום הזה.
שפה מעצבת את מחשבה
היום כבר מזמן ידוע שאיך שאנחנו מדברים – משפיע המון על הדרך בה אנחנו חושבים. דבר שאי אפשר להגיד אותו גם לא יהיה קיים בתודעה. הקשר בין מילים למחשבה קיים בצורה אדוקה גם בעולם של לקויות למידה וגם בעולם הרגש.
האם ילדים עם קשיים שפתיים יש להם יותר בעיות רגשיות?
התשובה היא כן. ילדים ואנשים בכללי שיש להם קושי לבטא את עצמם בשל בעיות שפתיות (לא מוצאים את המילים הנכונות לבטא), יחוו יותר קושי רגשי כמו תנודות במצבי הרוח, נטייה להתפרצויות זעם, בכי ותסכולים.