אלין זייד, הבעלים והמייסדת של החממה להוראה מתקנת ושינויים רגשיים מהירים בחולון, עברה דרך תפקידים שונים בתחום החינוך החל מניהול של תוכניות שונות לצמצום פערים חברתיים ועד לביצוע אבחונים לסטודנטים עם לקויות למידה/ קשיי קשב וריכוז וטיפולים רגשיים וסדנאות הורים בתחום.
נוכחתי לראות לאורך השנים שהרבה מהאתגרים שהילדים מביאים איתם – קשורים בלקויות למידה / קשיים בתחום הקשב, לכן על מנת לצמצם את הפערים החברתיים – חייבים לסייע לאוכלוסייה הזו דרך כלים ושיטות מיוחדות.
הבנתי כבר אז – שחלק נכבד מצמצום פערים חברתיים, קשורה בידע אותו רוכשים, רק תוך למידה אינטנסיבית והתמחות ספציפית בתחום של לקויות למידה.
הבנתי שחינוך לא קשור בהכרח לאיפה אנחנו גרים, אבל כן קשור בהכרח בעזרה הטיפולית שאנחנו מקבלים מהמטפל הנכון בזמן הנכון.
בתור ילדה שגדלה והתחנכה בפריפריה שמתי לב מגיל צעיר מאוד שאחד הדברים המובילים חברה לשגשוג וצמיחה, זה האנשים בתוכה ולכן מי שמבקש חברה צומחת ומשגשגת, חייב להשקיע בחינוך של הילדים שיהפכו להיות מחר המבוגרים שמנהלים את המדינה והעולם.
כשאני רואה ילד צעיר אני לא חושבת רק על האתגרים שיש לו עכשיו כילד או מתבגר צעיר, אלא המבוגר שהוא יגדל להיות בעתיד: האם יתרום לחברה בה הוא חי ויממש את עצמו, או שיהיה נטל על החברה ויפספס את המימוש שלו?
אני מאמינה שהעולם שיהיה ונחווה בעתיד – תלוי בחינוך הילדים שאנו מגדלים היום.
גדלתי והתחנכתי באילת, מאז שאני זוכרת את עצמי הייתה לי משיכה לעזור לאנשים ובעיקר לילדים צעירים. מתוך סקרנות לנפש האדם הלכתי ללמוד פסיכולוגיה, כאשר התחלתי את הלימודים רציתי להתנדב, שמעתי שיש חונכות שנקראת פרח, מייד קפצתי על זה! ידעתי שאוכל לתרום לילד או ילדה שזקוקים גם לשיח הרגשי וגם לעזרה לימודית. שיבצו אותי עם ילדה מתוקה בכיתה ה' בשם ירדן, היא הייתה אחת משלישייה (כן 3 ילדים שנולדו בהפרש של כמה שניות זה מזה) לאם חד הורית קשת יום.
לירדן היו הרבה אתגרים רגשיים – בעקבות גירושיי ההורים והמצב הכלכלי הנמוך שהיה בבית. היא חשה ביטחון עצמי נמוך ותסכולים רבים שיצרו מריבות ומצב מאוד מתוח בבית. באותה תקופה התעורר בי רצון עז לסייע לאמא ולילדה, העניין שאז עדיין לא היו לי הכלים הנכונים לסייע לירדן ולאימה.
זה היה השלב שבו הבנתי שאני מאוד רוצה לעזור למשפחות קשות יום.
בהמשך הדרך עברתי לגור במרכז, התחלתי לעבוד עם ילדים בסיכון מהקהילה האתיופית ומברית המועצות. במסגרת זו ניהלתי צוות של 20 מדריכים המספקים תמיכה לימודית במקצועות הליבה, ארוחות צהריים, שאלתי לשלומם, נתתי עצות וחיבוקים לתלמידים. בנוסף, דאגתי גם לצוות שלי נתתי להם תמיכה מקצועית ואישית בנוגע לכל מה שהם חווים. גם שם ראיתי את ההשפעה הקריטית שיש למשפחה ממנה הילד מגיע וכמה שהמשאבים העומדים לרשות המשפחה הזו- משפיעים בצורה ניכרת על מצבו הלימודי והרגשי של הילד בטווח הקצר ובטווח הארוך כמובן שיש לכך השלכות משמעותיות על המבוגר שהילד הזה יהפוך להיות- ברמה הזוגית, הרגשית, תעסוקתית, חברתית וכו'.
לכן, משפחות עם משאבים דלים יותר: חוסר ידע בשפה, חוסר ידע בנוגע ללקויות למידה, לקשיי קשב וריכוז וההתמודדות בבית עם זה, חוסר ידע בנוגע לכלים רגשיים – בהכרח יוכלו לספק לילדים שלהם פחות משאבים ולכן גם לממש פחות פוטנציאל. באותה מידה – אם ניקח מכונית מרצדס ולא נמלא דלק – היא לא תיסע, למרות שמדובר ברכב מעולה ויוקרתי, במידה ולא נספק למכונית את המשאב (=הדלק), היא לא תוכל לנסוע ולממש את תפקידה בעולם.
באותו אופן קורה עם ילדים – ילד עם פוטנציאל גבוה אך שמגיע ממקום חסר במשאבים – לא יתמלא בדלק ובשאר המשאבים שהוא זקוק להם כדי להתניע וכדי להמשיך למצות את הפוטנציאל הקיים בו.
הדלק שילדים עם לקויות למידה זקוקים להם אלו הכלים, המיומנויות והיכולות הלימודיים והרגשיים.
החיים שלי היום
היום, אני המייסדת והבעלים של החממה להוראה מתקנת ושינויים רגשיים בחולון – קליניקה טיפולית פרטית, המעניקה שירותי הוראה מתקנת לילדים בגילאי ב'-ט' באופן קבוצתי ולילדים בכיתות ב'-יב' באופן אישי.
בנוסף לכך, החממה גם מוכרת כספק תוכן חיצוני למשרד החינוך המספק סיוע גם בשוק הציבורי. כך, אנחנו מצליחים להגיע גם לילדים במצב סוציו-אקונומי נמוך יותר, ילדים שהוריהם בהתמודדות יומיומית וכנראה שהם פחות פנויים בעצמם לחקור וללמוד כיצד לעזור לילדים שלהם. במסגרת זו חשוב להגיד שהחממה מקיימת הרבה מאוד לייבים, וובינרים והרצאות לקהל ההורים הפתוח במטרה לספק מידע על לקויות למידה וללמד את קהל ההורים- כלים רגשיים רבי עצמה, כך שכל הורה שרוצה לקדם את הילד שלו- יוכל לעשות זאת והמידע יהיה זמין לכולם.
מה גרם לי ללמוד תהליכים רגשיים?
נפש האדם תמיד עניינה וסקרנה אותי ולכן החלטתי בלימודי התואר הראשון, ללמוד פסיכולוגיה ולנסות להבין אפילו במעט איך הראש שלנו עובד, להבין יותר על רגשות, על התנהגויות אנושיות. בסיום התואר כבר הייתה לי הבנה ברורה שאני חייבת לעזור לכמה שיותר אנשים להוציא את האור הפנימי שבהם ולהאמין בעצמם. החלטתי להמשיך ללימודי תואר שני בבר אילן באבחון וטיפול לקויות למידה. שם פגשתי אנשים עם טווח רחב של לקויות למידה על טווח רחב של גילאים, כאשר חלקם זקוקים גם לסיוע רגשי.
במסגרת שנת הסטאז' הצמידו אלי 2 מטופלות: אחד מהן הייתה סטודנטית עם לקות שפתית והשנייה הייתה ילדה בכיתה ה' עם לקות במתמטיקה, חרדה ודיכאון. הילדה בכיתה ה' לימדה אותי את המסר החשוב ביותר כמטפלת:
גם ההיבט הרגשי חשוב להצלחה בלמידה!
אי אפשר להתעלם ממצבו הרגשי של כל אדם רק כדי "לחנך אותו" להיות לומד טוב יותר.
ההתנסות הזו גרמה לי לרצות לחקור ולהעמיק אפילו עוד יותר בעולם הרגש, לכן נרשמתי ללימודי מאסטר NLP במכללת "Be free" בה למדתי מעל שנתיים תהליכי עומק הקשורים לשחרור רגשי, ניקוי טראומות וחרדות, שינוי סט ערכים ואמונות מגבילות.
המתאמנים שהיו בחממה
רוב המטופלים שלנו חווים אתגרים לימודיים בשל לקויות למידה/ הפרעות קשב וריכוז/ מצב משולב (לקויות למידה+ הפרעות קשב).
חלקם מציגים גם קשיים רגשיים הנוצרים עקב חוויות כישלון מרובות ומתבטאים בביטחון עצמי נמוך, באמונות מגבילות כמו: "אני לא יודע כלום" "אני לא מסוגל" "אני לא חכם מספיק", דבר הגורם לירידה במוטיבציה, פעמים רבות לויכוחים בבית עם ההורים ובמצבים מסוימים גם לקשיים חברתיים.
בחממה אנחנו יודעים לשלב בין תהליכים דידקטיים מדויקים וקצרים לבין תהליכים רגשיים לילדים ולהורים.
כך לדוגמא אנו מטפלים בילדים החווים חרדות מגובה, ממוות, מאנשים. יודעים לשחרר מטענים רגשיים עמוקים כמו תחושה של "לא רצוי" או "תחושת כישלון" המשפיעה על התנהגותו של הילד.
ברמה הדידקטית הצלחנו לגרום לתלמידים שהגיעו עם ציונים כמו 17, 23 ,45, להגיע לציונים של 87 ומעלה תוך תקופת זמן של 3-4 חודשים בלבד.
הורים ומצב רגשי של ילד
קיים קשר בין הידע של ההורה אודות לקויות למידה וקשיי קשב וריכוז לבין מצבו הרגשי של הילד.
הורה שלא יבין את הילד שלו ויחשוב שהוא עושה דווקא או בכוונה, הורה שלא מאמין ביכולתו לסייע לילד וחושב שהילד עצלן – רק יגביר את תחושת חוסר המסוגלות של הילד, שכמובן יציג בהתנהגות שהוא לא מסוגל (לא ילמד למבחנים, יגיע ויכשל, ימנע מלמידה וכו').
הורים רבים לא חקרו את העולם של לקויות למידה ואפילו רבים מהם לא חקרו את עולם ההפרעות קשב וריכוז- הם לא מבינים את הקושי, כיצד האתגר הזה מתבטא אצל הילד שלהם וכיצד ניתן לסייע לו ברמה היומיומית.
לדוגמא ידוע שחלק מהמדדים של אנשים עם קשיי קשב וריכוז הם: תנודות רגשיות, קושי בפעולות של התנעה כמו קימה בבוקר, להתחיל ש.ב לבד מבלי שיגידו להם, לגשת לחבר חדש ולפתוח בשיחה, להתגמש מחשבתית במשחקים עם חברים או בסיטואציות חברתיות באופן כללי, קושי בניהול זמן ובזיכרון.
הורה שיכיר היטב את המאפיינים וכיצד הם מתבטאים אצל הילד האישי שלו- יהיה מסוגל להיות סוכן השינוי של הילד ולעזור לו לסגל שגרות חיים מטיבות גם ברמה הלימודית, גם ברמה הרגשית ויוכל לסייע לו לסגל אסטרטגיות חיים חשובות כמו: ניהול זמן, גמישות מחשבתית המסייעת במשא ומתן ופתרון בעיות.
לכן בחממה אנחנו מאמינים בטיפול בכל המישורים:
- במצבו הדידקטי של הילד- כדי לספק לו חוויות הצלחה ואסטרטגיות למידה נכונות.
- במצבו הרגשי של הילד- במידה וההורים מרגישים שיש צורך, אנו יכולים לעשות התערבויות רגשיות שונות (התערבות קבוצתית/ פרטנית) לילד.
- במצבו הרגשי של ההורה- לאמן את ההורה להיות סוכן השינוי שהילד שלו צריך שהוא יהיה דרך תהליכים של חשיפת האתגרים ומתן דרכים להתמודד איתן.