לקות למידה זהו קושי ספציפי ממוקד תחום. לדוגמה: ילד שמתקשה ספציפית בקריאה בזמן שבמקצוע אחר כמו חשבון – הוא מצליח נפלא כנראה שיש לו לקות ספציפית בקריאה או לחילופין יכול להיות ילד שכן מצליח בקריאה אך יש לו קושי בחשבון. כלומר- לקות למידה היא קושי ספציפי עם גבולות ברורים- היא מתחילה ונגמרת לרוב בתוך מקצוע/ תחום ספציפי (חשוב לציין כי ישנם מצבים בהם קיימות מספר לקויות למידה אצל אותו הילד במקביל).
קיימות לקויות למידה שונות כמו: לקות בקריאה, לקות בכתיבה, לקות בהבנה, לקות בחשבון.
מה המטרה של אבחונים פסיכו-דידקטיים?
אבחונים פסיכו-דידקטיים באים להעריך תפקודי למידה. הם בודקים שני סוגים של יכולות:
- אקדמיות – כמו: קריאה/ הבנה/ חשבון/ אנגלית.
- קוגניטיביות – כמו: שיום, שליפה, עיבוד חזותי, זיכרון מילולי, קשב ועוד.
למעשה מטרת האבחון הפסיכו-דידקטי היא להבין מדוע הילד סובל מקושי לימודי או במילים אחרות לענות על השאלה, איזה מיומנויות קוגניטיביות בסיסיות חלשות או חסרות אצל הילד שגורמות למה שאנחנו רואים מבחינה לימודית?
אנחנו עוסקים בשאלה, מה הדבר שנמצא מתחת לפני השטח שיכול להסביר את קשיי הקריאה אצל הילד הזה? או, מה הדבר שנמצא מתחת לפני השטח שיכול להסביר את הקשיים בתחום החשבון אצל הילד הזה?
לצורך העניין אצל ילדים עם קשיי קריאה נגלה פעמים רבות חולשה בתחומים קוגניטיביים כמו: מודעות שמיעתית ושליפה. כלומר אבחון פסיכו-דידקטי למעשה בודק מה קיים מתחת לפני השטח, לדוגמה: קושי שליפה שגורם למה שאנחנו רואים מעל פני השטח (קריאה איטית).
ילד עם קשיי קריאה יושפע לא רק בהיבט הלימודי אלא גם בהיבט הרגשי: ביטחון עצמי נמוך, תחושת מסוגלות נמוכה, מופנמות או לחילופין התפרצויות זעם, חוסר יזימה או התנעה של מוטיבציה ועוד.
עובדה שחשוב לדעת
רבים מהילדים המציגים לקויות למידה בגילאי היסודי, טופלו בגילאים צעירים יותר (גילאי הגן) אצל קלינאיות תקשורת ומרפאות בעיסוק בשל אותם אתגרים במיומנויות קוגניטיביות בסיסיות. זה למעשה המסלול הקלאסי שבו יעברו רוב הילדים עם לקויות הלמידה. הורים לילדים עם קשיי למידה מעידים על כך שהנורות האדומות הבהבו עוד בגיל הגן. הדבר בא לידי ביטוי באופנים שונים כמו: ילד צעיר עם התפתחות שפתית מאוחרת- שהתחיל לדבר מאוחר, או נטה להחליף או להשמיט צלילים בהייתו, ילדים שנמנעו מלהחזיק כלי כתיבה בציור או שהתקשו לעשות פעולות בסיסיות של מוטוריקה עדינה כמו גזירה, הדבקה, חריזת חרוזים ועוד.
נחזור חזרה לאבחונים פסיכו-דיקטיים: כל אבחון בסופו של דבר יסתיים בהמלצות:
- המלצה להורים מבחינת המשך בירור במידה ויש לברר גם לגבי תחום הקשב/ התחום הרגשי/ הדרכות הורים/ לשלב טיפולים של גיל רך יותר כמו קלינאית תקשורת או מרפאה בעיסוק.
- המלצה לבי"ס מבחינת דרכי היבחנות – מה ההתאמות שרצוי לתת לילד במבחנים, להשתדל לשלב את הילד בתכניות מטעם ביה"ס לצמצום קשייו (פה חשוב לציין שמדובר בהמלצה בלבד ולא חובה שתקבלו את זה).
- המלצה להוראה מתקנת – הוראה מתקנת נחשבת לכלי טיפולי מרכזי בקרב ילדים עם לקויות למידה.
מה זה הוראה מתקנת?
הוראה מתקנת היא הטיפול המרכזי שימליצו עליו לילדים עם פערים לימודיים של שנתיים ומעלה בין אם עברו אבחון פסיכו-דידקטי ובין אם לא. במידה וכן נעשה אבחון- ברוב המכריע של הפעמים כן ימליצו בסופו על מתן הוראה מתקנת לילד. לדוגמה ילד הסובל מקשיי קריאה: הוראה מתקנת מקצועית תיתן לו גם כלים דידקטיים (לימוד האותיות והניקוד) וגם כלים קוגניטיביים (תרגול מודעות פונולוגית ושליפה) על מנת לגשר על הפערים שלו. כך לדוגמה בהוראה מתקנת העוסקת בקריאה- במקביל ללימוד הקריאה עצמה ישכללו אצל הילד הזה גם את אותן יכולות קוגניטיביות הנדרשות למוח כדי להשיג את הקריאה.
מי הוא מטפל להוראה מתקנת?
ישנם מטפלים שונים בשוק החופשי עם רמות ידע משתנות והסמכות שונות, חלקן בסיסיות מאוד וחלקן מעמיקות ומשמעותיות יותר. ישנם מורים להוראה מתקנת שלמדו לימודי תעודה של חצי שנה במכללה וישנם מורים להוראה מתקנת שלמדנו תואר שני בתחום לקויות למידה ומחזיקים בהסמכה הגבוהה ביותר בתחום- מומחה באבחון וטיפול לקויות למידה, כמו אצלנו בחממה, לכן- במידה ואתם רוצים להיות בטוחים שהמורה להוראה מתקנת המטפל בילדיכם כשיר לכך, רצוי לבחון את ההסמכה שלו.
מה צריך שיקרה כדי שטיפול הוראה מתקנת יהיה יעיל?
- מורה להוראה מתקנת צריך לדעת לקרוא אבחונים או לחילופין לבצע בעצמו מיפוי מקצועי של הילד עם ממצאים לפי נורמות הגיל- שהמורה להוראה מתקנת ידע לקרוא אבחון פסיכו-דידקטי שהגעתם איתו או לחילופין במידה ולא ביצעתם אבחון ואתם מעוניינים להתחיל כבר לקבל טיפול- על המורה להוראה מתקנת לערוך מיפוי שזו בדיקה אבחונית קצרה המציגה את מצבו העכשווי של הילד במקצוע הנתון. לדוגמא אם הגעתם להוראה מתקנת כדי לקבל עזרה בקריאה, יש לבצע מיפוי בתחום השפה המציג את המצב העדכני ביותר של הילד.
- בניית תכנית עבודה לילד – בניית תכנית טיפולים מתאימה לצרכיו הדידקטיים והקוגניטיביים של הילד והצבת מטרות בדרך. במידת הצורך אז הצבת מטרות רגשיות גם כן. תכנית העבודה חייבת להיות מדידה- כזו שניתן למדוד ולראות את השינויים בהתחלה ובסוף. כמובן שתכנית העבודה חייבת להיות גמישה לשינויים בהתאם למה שעולה מהשטח. תכנית העבודה חייבת להיות מגוונת באמצעים: שימוש בדפי עבודה/ משחקים/ בדיגיטל על מנת לשלב כמה שיותר חושים אצל הלומד.
מה זה לא הוראה מתקנת?
- זה לא הכנת ש.ב – הוראה מתקנת אין פירושה לשבת עם הילד ולהכין איתו ש.ב של הכיתה. לרוב ילדים שמגיעים להוראה מתקנת *לא* נמצאים ברמת הכיתה (חלקם בפער של שנתיים או יותר מרמת כיתתם).
לכן לעשות איתם ש.ב ממש חוטא למטרה, זה כמו להיות עכבר שרודף אחר הזנב של עצמו- עכבר שתמיד מנסה להגיע ולתפוס אבל אף פעם לא מצליח ומבין באמת והביטחון שלו יורד כל פעם שהוא מפספס.
לכן, הדרך הנכונה היא קודם כל לבסס את הידע החסר אצל הילד. כך לדוגמא אם הילד בכיתה ו' ויש לו קשיים בחשבון ברמה של כיתה ג'- יש תחילה לבסס איתו את הידע של כיתה ג' ולאט לאט לצמוח ולהעלות אותו לרמת כיתה ו'.
למה זה ככה?- מאחר ולמידה היא היררכית אי אפשר לקפוץ לאוניברסיטה לפני שמסיימים בי"ס יסודי באותו האופן לא ניתן להתקדם במקצוע מסוים אם הבסיס חסר. אם ניקח לדוגמא את חשבון אם ילד לא יודע לכתוב מספרים במאות (כיתה ג') בטח לא ידע לכתוב מספרים במליונים (כיתה ו'). - זה לא עבודה אקראית בלי תכנית עבודה מסודרת – הוראה מתקנת חייבת להיעשות במקביל לתכנית עבודה מסודרת שנכתבת מראש ומשתנה בהתאם לצרכים בשטח. כך המטרות שאנחנו רוצים להשיג ברורות לנו, לילד ולהורים. תכנית יכולה לשלב מטרות ברמה הדידקטית, הקוגניטיבית אך גם ברמה הרגשית-התנהגותית.
- זה לא שיעור פרטי ובטח שלא פלסטר – זה לא מרדף אחר השלמת דפי העבודה שהמורה נתנה בכיתה אחרת זה רק פלסטר ולא עבודה מעמיקה על הפצע המדמם באמת. בשיעורים פרטיים לדוגמא רוב ההורים לא יודעים מה היה ומה קרה שם, רק משלמים וזהו, ברגע שהילד יצא מהדלת שם זה נגמר. הוראה מתקנת היא לא שיעור פרטי היא תהליך מעמיק על הפצע המדמם ולכן חייבת לערב את ההורים בתהליך. רבים מההורים שמתאמצים, משלמים ולוקחים את ילדם להוראה מתקנת לא יודעים בכלל מה היה בטיפול, מה היו התכנים, אלו מיומנויות יש להמשיך לתרגל בבית ואיך להתקדם ואז התהליך נקטע בקליניקה ואין לו המשכיות ורצף בבית.
במקום זאת- חשוב מאוד שהמקום בו אתם מקבלים את טיפולי ההוראה המתקנת, יתן גם לכן כהורים הדרכה ברורה על הנעשה, המטרות ודרכי פעולה להמשך שיפור המיומנויות הללו בבית הדבר גם מגביר את יעילות הטיפול וגם מפחית את זמן הטיפול.