הוראה מתקנת היא הוראה המתאימה לילדים, בני נוער ומבוגרים עם לקויות למידה או הפרעות קשב וריכוז או פערים לימודיים משמעותיים (מאובחנים או שלא מאובחנים).
בהוראה מתקנת עוסקים ב-2 מישורים במקביל:
- שיטות מגוונות להעברת התוכן באמצעות החושים.
- חיזוק יכולות קוגניטיביות (מוחיות).
היכולות הקוגנטיביות (המוחיות) האלו הן למעשה הדלק שהמוח זקוק לו כדי לאפשר לילד לקרוא/ להבין את הנקרא/ לפתח חשיבה חשבונית/ לרכוש שפות חדשות כמו אנגלית.
חלק מהיכולות הקוגניטיביות (המוחיות) שמתרגלים בהוראה מתקנת הן: שליפה, מודעות שמיעתית, מודעות מורפולוגית (למבנה של המילים), הבלטה, השוואה, הדגשה, סריקה חזותית, זיכרון, שיטתיות, תכנון ובקרה.
הוראה מתקנת מטפלת בקושי הלימודי עצמו ולא בקשב וריכוז.
עם זאת – בחממה הילדים ובני הנוער מקבלים גם תרגולים מוחיים שונים לשכלול יכולות הריכוז.
בהחלט. רבים מהילדים שבגיל הרך הזדקקו לקלינאית תקשורת/ ריפוי בעיסוק/ טיפול רגשי/ וויסות חושי
יזדקקו בגיל מתקדם יותר (שלבי בית הספר) להוראה מתקנת.
לקות למידה – מוגדרת כקושי ספציפי ממוקד מקצוע. לדוגמא: ילד שמתקשה רק בקריאה אך מנגד מצליח מעולה בחשבון, באומנות ובשאר המקצועות. במצב זה הלקות היא ספציפית כלומר היא מתחילה ונגמרת בקריאה.
לעומת זאת, הפרעת קשב וריכוז – הינה הפרעה מוכללת הצובעת את כל תחומי חייו של הפרט ומשפיעה מעל ומעבר ללמידה ולבית הספר בלבד. היא גולשת למצב חברתי, זיכרון, ארגון וסדר, קבלת החלטות, נהיגה בכביש, זוגיות, מערכות יחסים ועוד.
אנשים רבים מתבלבלים בין לקות למידה להפרעת קשב וריכוז מהסיבה הפשוטה שרוב הזמן שני האתגרים הללו מגיעים יחד.
כלומר, ילדים עם לקויות למידה יהיו בעלי סבירות גבוהה יותר להיות מאובחנים גם עם קשיי קשב וריכוז אך שוב זה לא מחייב.
יכול להיות שיהיו לילד מסוים רק לקויות למידה או רק קשיי קשב וריכוז או את שניהם.
כמו שרכב בלי דלק- לא יכול לנסוע, (אפילו אם מדובר ברכב יוקרה:) באותו אופן – מוח בלי הדלק הדרוש לו- לא יוכל לעבוד עבורנו ולהוביל אותנו לתוצאה הרצויה: קריאה, הבנה, חשיבה חשבונית, שפה אנגלית.
בהוראה מתקנת עובדים לא רק על לימוד תוכן אלא בעיקר על הזרמת הדלק הנדרש למוח. איך עושים את זה?- על ידי חיזוק המנגנונים המוחיים המאפשרים לנו להשיג את התוצאה הרצויה (קריאה/ הבנה/ חשיבה מתמטית וכו').
הרבה מהמשפחות המגיעות אלינו משכו שנים רבות אצל מורים פרטיים מבלי לראות תוצאות והתקדמות הסיבה העיקרית לכך היא שבהוראה פרטית מתמקדים רק בתוכן עצמו ולא בדלק הדרוש למוח לכן זה כמו לשים גז בניוטרל.
המטרה בתהליכי הוראה מתקנת היא להוביל לשינוי בזמן הקצר ביותר.
תמיד אני אומרת להורים: ילד עם לקויות למידה או קשיים בתחום הקשב והריכוז – זה לא משכנתא. כלומר הטיפולים לא חייבים ולא אמורים להימשך לנצח.
מ-2 סיבות עיקריות:
- אם הטיפול ארוך מדי, המוטיבציה של הילד תרד – חבר'ה עם קשיים לימודיים ידועים במוטיבציה פנימית חלשה יחסית ולכן טיפול ארוך מדי או טיפול ללא תוקף סיום עלול להפחית את המוטיבציה.
- טיפול ארוך מדי מרחיק אותנו מהתוצאה וככל שאנו יותר רחוקים ממנה כך הדימוי העצמי של הילד עלול להיפגע ולעורר גם אתגרים רגשיים איתם נצטרך להתמודד.
מסיבות אלו בחממה אנו מאמינים בטיפולי הוראה מתקנת ממוקדים וקצרי טווח ככל הניתן.
טיפול קבוצתי בחממה נמשך 3 חודשים בלבד.
טיפול פרטני בחממה נמשך עד 9 חודשים בלבד.
תחילה חשוב להבין – לא ניתן לטפל בהוראה מתקנת אם לא יודעים מה הבעיה. לכן יש חשיבות באיתור הקושי של הילד לפני תחילת הטיפול.
לא, מכוני טיפול עם התמחות בלקויות למידה לרוב לא ימליצו לעבור אבחון לפני כיתה ג'.
פשוט על ידי מיפוי (=מיני אבחון) לילד במקצוע הנבחר (שפה/חשבון/אנגלית). המיפויים הם בהתאם למקצוע, לגילו של הילד ולנורמות הגיל. לאחר ביצוע של מיפוי קצר ניתן להבין את השלב והרמה של הילד ולהמליץ על תכנית טיפולים מתאימה. כלומר, ברוב הפעמים במקום לרוץ לעשות אבחון באלפי שקלים, שגובה מאיתנו המון זמן ואנרגיה, ניתן לדלג על השלב המתיש הזה ולהגיע למיפוי כך נוכל לקבל את תמונת המצב העדכנית ולהתחיל טיפול מתאים בהקדם.
מטרת האבחון הדידקטי/ הפסיכו-דידקטי היא למעשה להבין את מקור הקושי, כל אבחון כזה תמיד מסתיים בהמלצות טיפוליות להמשך. אבחון פסיכו-דידקטי ללא טיפול לאחריו, זה כמו לקנות אגוזים לאדם ללא שיניים, זה חסר יעילות.
כלומר אם ביצעתם אבחון מבלי לספק טיפול הולם – עשיתם רק רבע מהדרך.
הורים יכולים להציג אבחונים או לבקש סיוע מבית הספר בו הילד לומד.
היום כל נושא הלקויות למידה במודעות גבוהה מאוד ולכן בתי ספר מספקים עזרות שונות כמו: פרטני, תכניות הכלה, מתי"א ועוד.
מאחר והילד לומד לפחות 30 שעות בשבוע בבית הספר – חשוב שגם משם יקבל את המענה.
עם זאת, במידה ואתם רואים שאין שיפור משמעותי, חשוב לקחת את הילד למקום מקצועי המתמחה בלקויות למידה שיוכל לסייע לכם ולו.
התשובה היא כן. עם זאת, קיימים הבדלים בין אנשי המקצוע המספקים את השירות ברמת ההסמכה והניסיון שלהם.
כפי שיש הבדלים בין עורכי דין שונים כך יש הבדלים גם בין מטפלים שונים בתחום של לקויות למידה. לכן חשוב מאוד למצוא מקום טיפולי מקצועי. הדבר החשוב מכל הוא משפחה תומכת שתקבל כלים ושיטות שיקדמו את הילד.
העולם הרגשי והעולם הקוגניטיבי קשורים באופן הדוק ביותר. כשהעולם הלימודי מתייצב, הדבר מעלה לילד את הביטחון העצמי והמוטיבציה. כך נוכל לראות ילדים שבעבר לא היו מוכנים להצביע בכיתה ולקרוא מול כולם – ולפתע מוכנים לעשות זאת ואפילו מצפים לזה או ילדים שלפתע מסתדרים יותר חברתית או יוזמים הכנת ש.ב, מארגנים לבד מערכת של ביה"ס, מסתדרים טוב יותר עם ההורים והאחים ומציגים פחות התפרצויות זעם, חוסר ארגון ותסכול.
באותו אופן – כשהעולם הרגשי מטופל – הדבר משפיע גם על הרצון של הילד והפניות שלו בתהליכי הלמידה.
לעיתים אנחנו רואים מצב בו הקושי הרגשי איתו מגיע הילד הוא כל כך משמעותי שהוא למעשה יוצר קליפה חוסמת סביב הילד. קושי רגשי גדול עלול לבלום ולמנוע מהילד את הצלחתו בתהליכי הוראה מתקנת.
במצבים כאלו יש לשלב תהליכים רגשיים ממוקדים אשר יסירו בעדינות את הקליפה החוסמת הזו ויאפשרו לילד גישה לתהליכי ההוראה המתקנת הנדרשים לו.
בדומה לעולם של עו"ד או של רופאים, ההתמחות כן קובעת.
יכולים להיות 2 עורכי דין: אחד מהם ישאיר אותך תחת סורג ובריח לעולמי עד והשני יוציא אותך לחופשי.
במה זה תלוי? בהתמחות שכל אחד מהם צבר במשך השנים וכמובן בניסיון.
רוב המטפלים בהוראה מתקנת בשוק החופשי הם בעלי תעודה בלבד ולא מחזיקים בתארים בתחום.
אצלנו בחממה כול המטפלים הם בעלי תארים בתחום של חינוך מיוחד והכשרה מדוקדקת בתהליכי ההוראה המתקנת של החממה.
את כל תוכניות החממה כותבת אלין, מייסדת ומקימת החממה, בעלת תואר שני, מומחית באבחון וטיפול לקויות למידה, הנחשבת להתמחות הגבוהה ביותר בתחום.